dinsdag 17 juli 2018

Dagblad van het Noorden: 'Staatsbosbeheer legt bomenkap dorpsbos Kruisweg stil'


Dagblad van het Noorden, 17 juli 2018, 
Koos Bijlsma

Vandaag in het Dagblad van het Noorden: de kap te Kruisweg (Kloosterburen) stil gelegd.
Ik word met naam en toenaam geciteerd, dus nu weet de lezer ook meteen wat de echte naam van Blogwachter is.


Dagblad van het Noorden, 17 juli 2018, 
Koos Bijlsma

Eén opmerking in het artikel klopt overigens niet: wij zijn niet 'tegenover' (schuin tegenover!) het bos komen wonen omdat wij van vogels houden. 
Al houden we natuurlijk wel héél veel van vogels. 
We zijn hier komen wonen omdat we deze streek prachtig vinden.
De oplettende lezer heeft natuurlijk ook al 'uitgevogeld' dat ik nog niet officieel in het dorp woon ('de Rotterdamse weekendbewoonster').
Mijn man overigens wel.

Maar wat gaat er nu gebeuren?
Ik ben er gewoon beduusd van.
Voor mij kwam dit ook volkomen onverwacht.
Hoewel ik heel blij ben, ben ik - eerlijk is eerlijk - óók een beetje bezorgd.
Want het is wel zeker dat een aantal mensen om zo te zeggen 'not amused' zal zijn.
En 't is wel een dorp, met alle sociale druk van dien.

Hoe zal de reactie zijn van Staatsbosbeheer?
En wat is er precies aan de hand met die ontheffingen?
Hoe dan ook hoop ik van harte dat hier - landelijk gezien - een afschrikwekkend effect van uit gaat.
Voor iedereen - instanties, particulieren - die zonder heel goede reden, of op een weinig zorgvuldige manier, (oude) bomen kapt. 
Want er bestaan blijkbaar nog altijd natuurwetten, waar zelfs grote en invloedrijke organisaties zich aan dienen te houden.

Bomenridders, bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten