zaterdag 19 augustus 2017

Het bos Abelstok: gemaskerd bal of dance macabre?

Staan twee bomen in het bos.
Zegt de één tegen de ander: "snap jij het nog? Mag ik meedoen met het carnaval, of gaat binnenkort mijn kop eraf?"


Het bos Abelstok, 18 augustus 2017. In vier kleuren gemarkeerde bomen. Moeten deze bij nader inzien toch blijven staan? Maar ze staan wel dicht bij elkaar, dus als het bos moet worden uitgedund, ligt het voor de hand er eentje te kappen, en de ander niet.

In het bos Abelstok, gelegen tussen Wehe den Hoorn en Mensingeweer, vlak langs de provinciale weg, heerst verwarring.


Het bos Abelstok vanuit de lucht.
Verkregen via Google Maps.
(inmiddels is het bos deels gekapt)

Het lijkt er wel een gemaskerd bal.


Het bos Abelstok, 18 augustus 2017. Boomgroep in drie kleuren. Oude en nieuwe markeringen door elkaar? Hier lijken de blauwe strepen vervaagd, en de oranje ringen de meest recente. 

Zijn de bomen in dit bos door verschillende boswachters gemarkeerd, of zelfs door verschillende instanties, en in verschillende periodes?
Hoe moet de machinist van de oogstmachine hier ooit wijs uit worden?
Er zijn oranje, blauw, rood en geel gemarkeerde bomen te zien.

Maar verreweg de meeste bomen in dit bos zijn oranje gemarkeerd:


Het bos Abelstok, 18 augustus 2017. Vooral veel oranje gemarkeerde bomen.

Dan - veel minder - blauw: de "toekomstboom", die gespaard mag/moet blijven.
 
Het goede nieuws: in het bos Abelstok zijn de blauwe stippen tenminste rondom de gehele stam gezet, zodat de bestuurder van de oogstmachine ze van alle kanten kan zien.

Verder zie ik enkele rood en geel gemarkeerde bomen.
Tot zover kan ik het nog volgen.
Hoewel ik me afvraag wat rood of geel betekent.
Veel meer dan twee smaken lijken er immers niet te zijn.
Dood of leven, in dit geval.

Maar zodra ik tientallen bomen aantref die in twee of zelfs meer kleuren zijn gemarkeerd zie ik door de bomen het bos niet meer.
Want het gaat hier overduidelijk om verse markeringen.
De verf glimt en zit er dik op: 

Het bos Abelstok, 18 augustus 2017. Boom, in twee kleuren gemarkeerd. Welke markering was er eerst? Wat moet de machinist van de oogstmachine met deze informatie?

Bovenstaande boom lijkt er niet gerust op.
Wil graag weten waar ie aan toe is, maar weet niet wat ervan te denken.

Andere bomen lijken er wat zorgelozer mee om te gaan.
Mogelijk omdat het altijd erger kan, bijvoorbeeld bij de buren:


Het bos Abelstok, 18 augustus 2017. De boom links lijkt nog een kans te hebben, met een paar blauwe stippen erbij. 

Het bos Abelstok, 18 augustus 2017

Dit zijn geen incidenten.
Het bos Abelstok staat er vol mee:





Abelstok, 18-08-2017

En niet uitsluitend met markeringen in oranje met blauw.
Alle combinaties zijn mogelijk:





Abelstok, 18-08-2017

Toegegeven: het ziet er wel vrolijk uit.
Het bos Abelstok wordt er bijna een beetje surrealistisch van.
Toch kan ik me niet onttrekken aan de indruk van een dodendans:



Het bos Abelstok, 18-08-2017

Want de alom heersende verwarring in het bos Abelstok lijkt de kansen van de blauw gemarkeerde "toekomstbomen" nu niet bepaald te verhogen.

Om de moed er desondanks in te houden tot slot een paar vrolijke types:


Abelstok, 18-08-2017
Het bos Abelstok, 18 augustus 2017

Binnenkort zal de kap in dit bos vermoedelijk beginnen.
Laten we hopen dat het lachen deze vrolijkerds dan niet zal vergaan.
Tegen die tijd ga ik weer een kijkje nemen in het bos Abelstok.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten