zondag 6 augustus 2017

Op zoek naar de feiten

In de laatste week van juli begint het gezoek naar concrete informatie.
Samen met enkele buren.
Eerst willen we weten wannéér men in ons dorp begint met de kap.
Want dan weten we tenminste hoeveel tijd er nog is.
Voor overleg, maatregelen of, desnoods, voor acties.


Bord links: "Informatie"
Bord rechts (vrij vertaald): "Roddel, geruchten en achterklap"

In het dorp blijkt niemand er iets over te weten.
Of toch: iemand van Dorpsbelangen die - naar eigen zeggen - al twee jaar op de hoogte is.
Volgens hem is er zelfs overleg geweest over het dorpsbos.
Dorpsbelangen zou hierbij hebben aangegeven (maar aan wie?!) de voorkeur te geven aan "gefaseerde kap". 
Ook is ooit gemeld dat ons bos eind juli, begin augustus aan de beurt zou zijn om gekapt te worden.

Ik bel met Staatsbosbeheer, eigenaar en beheerder van de dorpsbosjes in de voormalige gemeente Kloosterburen.
Gelukkig staan onze bosjes nog niet concreet in de planning.
Staatsbosbeheer zal alle dorpen bovendien "tijdig" informeren middels een voorlichtingsexcursie, zodra er voldoende informatie is over gang van zaken.
Dit is al gebeurd in Uithuizen, en in Bedum.
Helaas betekent "tijdig" hooguit enkele weken van te voren.  

In hoeverre is de gemeente de Marne eigenlijk geïnformeerd?
De beleidsmedewerker groenvoorziening blijkt met vakantie.
Wel hoor ik, via via, dat hij zelf pas in de laatste week van juli op de hoogte werd gebracht van de geplande kap.

Maar wie had het hem eigenlijk moeten vertellen; en ons, dorpelingen en omwonenden?
Toch is informatievoorziening cruciaal.
Want als de "harvester" (oogstmachine) het bos in rijdt, beginnen we niet veel meer.
Daarbij kost het tijd om draagvlak te creëren voor inspraak en eventuele acties. 

Bij gebrek aan structurele én tijdige voorlichting besluit ik om de informatievoorziening zelf maar op me te nemen.
Zo ontstaat het plan voor deze blog.
Behelpen, want ik heb niet altijd toegang tot de cruciale feiten.
Daarbij ben ik op het gebied van bos- en natuurbeheer een (weliswaar geïnteresseerde) leek. 

Hoe dan ook zal ik feiten als feiten presenteren, en geruchten als geruchten.
Met alle bronnen erbij, natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten