vrijdag 11 augustus 2017

E-mail over het Dingebos, aan de boswachters van Staatsbosbeheer

Hieronder de e-mail, zoals vandaag verstuurd naar vier medewerkers van Staatsbosbeheer.
Tussen [...] geeft Blogwachter, bij deze, toelichting.

Beste boswachters,          10 augustus 2017

naar aanleiding van een prettige, lange en zeer informatieve ontmoeting,  op woensdag 9 augustus, in het dorpsbos van Kruisweg, met twee boswachters [namen verwijderd], ben ik gisteren nogmaals gaan kijken (eerder was ik er op 26 juli) in het Dingebos, te Uithuizen.
Hoewel ik na het gesprek met de boswachters enigszins gerustgesteld was, ben ik er na mijn tweede bezoek aan het Dingebos, helaas écht niet meer gerust op dat het in Kruisweg goed komt met het bos, als we er niet met ons hele dorp met de neus bovenop zitten.


Dingebos, 10 augustus 2017. Spoor van de oogstmachine.

Ik heb gisteren meer dan 300 foto's gemaakt, en het gehele gebied uitgekamd. 
Al is het een wonder dat ik hierbij mijn enkels niet gebroken heb, gezien de erbarmelijke staat waarin vrijwel het gehele terrein verkeert. 
Ik ben me ervan bewust dat ik hiermee in overtreding ben, aangezien ik me buiten de wegen en paden heb begeven. 
Maar het is nodig (iemand moet het doen, om te voorkomen dat het verhaal de overhand krijgt op wat er in de praktijk gebeurt), en een kudde olifanten zou niet meer schade aan kunnen richten in het bos, dan deze oogstmachines. 


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Door de oogstmachine in het voorbijgaan ontvelde eiken. Blogwachter beschikt over tientallen vergelijkbare foto's in hetzelfde bos.

Wat er in dit bos gebeurt is een catastrofe. [Excuus, lezers, voor dit grote woord. Eigenlijk bedoelde ik: een catastrofe op kleine schaal. Niet te vergelijken, bijvoorbeeld, met de oorlog in Syrië. Maar voor wie en wat leeft in en om dit bos evengoed een ramp]

Er staat op veel plekken nauwelijks meer een boom overeind. 
De gemaakte doorgangen zijn bijna overal (veel!) breder dan 3 meter en de tussenstukken (overigens ook vrijwel kaal) zelden 8 meter breed. 
De bomen die er nog staan (in de tussenstukken) zijn bijna allemaal zwaar beschadigd. 


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Ernstig beschadigde "toekomstboom", een wilg in dit geval

Ook liggen er zeer veel blauw gemarkeerde stammen op de grote stapel hout langs de weg (hiervan heb ik veel foto's, al is dat letterlijk "het topje van de houtberg", omdat de meeste stammen onder andere stammen lagen en ik uitsluitend het schuin oplopende deel van de stapel durfde te beklimmen), en óók nog eens verspreid door het bos.


Uithuizen, Dingebos, 10 augustus 2017. Op deze stapel zijn twee blauwe stippen te zien: 3e stam van onderaf, en midden, net boven de zeer schuin liggende, donker gekleurde stam.
Blauwe stip in de taal van Staatsbosbeheer: "toekomstboom", oftewel: afblijven.

Het over het hoofd zien van die blauwe stipjes verbaast me niets: bomen die weg moeten hebben een oranje ring, de blauwe bomen ("toekomstbomen") een stip, of hooguit twee, aan dezelfde kant. 
Maar helaas: de bestuurder van de oogstmachine komt, in de praktijk, zijn cabine niet uit: al is het maar omdat het terrein volledig onbegaanbaar is. 
Hij zou zijn benen breken. 


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Voorbeeld van de staat waarin de ondergrond van (grote delen van) het Dingebos verkeert. Rondwandelen geheel op eigen risico!

Als de stip dus aan de verkeerde kant zit, gaat de toekomstboom sowieso plat. 
Geen haan die er overigens naar kraait, want er is niemand, en de blauw gemarkeerde bomen worden uiteindelijk netjes opgeruimd, en komen op een hoge stapel te liggen, waar niemand ooit die stip nog zal zien.
Daarbij is de blauwe stip vanuit de cabine vermoedelijk sowieso slecht te zien. 
Deze subtiele markering voldoet totaal niet, voor het werken met zulke grote machines.
Opvallend is ook dat veel blauw gemarkeerde bomen alsnog een oranje ring krijgen. [dit moet zijn: er heerst verwarring, en markeringen lopen door elkaar heen. Soms blauw over oranje, soms andersom]
Waarom? 
Dit terwijl er veel oude eiken, berken en esdoorns in dit bos stonden. 


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Gevelde berk. Stond ie in de weg? Of leed deze pechberk (verledenboom?) aan de essentaksterfte?

Ik verbaas me over het grote aantal gekapte niet-essen (al groot en dik!) die niet in de voor de harvester gemaakte doorgang stonden. 


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Gekapte niet-essen. Stapeltjes zoals deze liggen er meer. Ook eiken (berken, elzen, esdoorns) die niet in de voor de oogstmachine gebaande paden stonden, blijken gekapt.

Met uitdunnen en/of achterstallig onderhoud kan dit niets te maken hebben, want er staat al vrijwel niets meer overeind. 
Dit is kaalslag, geen uitdunning, of onderhoud.
Overal zijn zeer diepe kuilen te zien, ontwortelde bomen, enz.

Nee: in dit bos kan de komende jaren niets worden aangeplant, maar niet alleen omdat er "teveel brandnetels" [dit was de verklaring van de boswachters voor het twee jaar uitstellen van de eventuele(!) herbeplanting] zullen groeien. 
De beloofde rechtopstaande stammen van 6 meter (voor de spechten) heb ik ook al nergens gezien. 

Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Per abuis geknakte "toekomstboom". Of is dit misschien een voorbeeld van "rechtopstaand hout" ten behoeve van de eventuele overgebleven spechten?!

Voordat in dit bos het ecologisch evenwicht ook maar een héél klein beetje hersteld is zijn we minimaal tien jaar verder. 
Ik ben een leek, maar ik kan wel uit mijn ogen kijken. 

Het enige goede nieuws zijn de randen: langs de provinciale weg, en langs het fietspad. 
Aan de randen lijkt het hier en daar nog wat (vooral veel hazelaars en esdoorns), maar voor wie van het pad af gaat (en ik realiseer me dat dit voor de meeste mensen lastig is, gezien de volstrekte onbegaanbaarheid van het terrein, en daarbij mág het ook niet van staatsbosbeheer) snijden de verhalen over zorgvuldige kap helaas geen hout. 
Alleen een totaal verwoestende brand is erger.

Het spijt me dat ik geen beter nieuws heb. 
Ik zit in mijn vakantie ook liever in mijn kano, dan dit soort e-mails te typen.
Maar ik lig er wakker van, en geloof niet dat het goed komt met ons bos, als we niets doen.

Ik heb geprobeerd een deel van de gisteren gemaakte foto's te verzenden met WeTransfer.
Maar helaas is mijn internetverbinding te slecht om dit vanaf hier voor elkaar te krijgen.
Dit kan ik pas doen als ik weer in R'dam ben.

Maar voor ieder die interesse heeft zijn de foto's beschikbaar, ter inzage, of om op te laden op een usb-stick.

Met vriendelijke groet,

Marit Glas [Voor de blog heb ik drie letters uit mijn in de e-mail vermelde naam verwijderd. Dit omdat potentiële "googelende" werkgevers niet per definitie van actievoerders en/of kritische types houden. In een volgende blog zal ik iets over mezelf vertellen]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten