woensdag 16 augustus 2017

Uitverkoren: de "toekomstboom"

Voordat de oogstmachine het bos in rijdt, heeft Staatsbosbeheer alle bomen al zorgvuldig gemarkeerd.
"Blessen" heet dat.
De uitverkoren bomen krijgen een blauwe stip, en mogen blijven staan.
"Toekomstbomen" worden deze geluksvogels genoemd.
Het blessen is de verantwoordelijkheid van de boswachters.
In Wehe den Hoorn zijn op dit moment veel bomen gemarkeerd - blauw óf oranje - maar nog niet gekapt.

Ongehinderd door enige kennis meende ik aanvankelijk dat alle eiken, esdoorns en berken met enige omvang per definitie als toekomstboom "bestempeld" zouden worden.
Mits dergelijke (relatief zeldzame!) eiken, esdoorns en berken natuurlijk niet de pech hebben om in de voor de oogstmachine noodzakelijke drie meter brede doorgangszones te staan, of bijvoorbeeld te dicht langs wandelpaden.
Er zouden immers al zoveel zieke essen gekapt worden!
Dan lijkt het redelijk om extra zuinig te zijn op alle gezonde bomen.

Maar in het Dingebos te Uithuizen (zie "Dingebos, Uithuizen", geplaatst op 12 augustus) bleken in de praktijk opvallend veel eiken gekapt te zijn.


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. Stapeltje gevelde eiken. Zoals deze liggen er meer in het Dingebos.

Aanmerkelijk meer dan voor de oplettende leek noodzakelijk lijkt om de oogstmachine toegang te verlenen.
Deels kan dit te maken hebben met achterstallig onderhoud.
Van tijd tot tijd moet een bos een beetje worden uitgedund, omdat (te) dicht bij elkaar staande bomen zich niet optimaal kunnen ontwikkelen.
Dit soort onderhoud heeft in veel Hogelandse bossen lange tijd niet plaatsgevonden.
Dus nu er vanwege de essentaksterfte toch al wordt gekapt, gaat dit in één moeite door.

Maar toch: in een bos dat noodgedwongen zó radicaal en op zó grote schaal wordt 'uitgedund' als het Dingebos, lijkt meer dan de hoogstnoodzakelijke kap op zijn zachtst gezegd onwenselijk.
Bij de eerste herfststorm waaien die nog wel overgebleven en inmiddels (te) lang en dun en kaal geworden bomen óók nog om.
Gezonde bomen, die het met behoud van hun voormalige buren wellicht wél gered zouden hebben.

Zo kom ik op het lot van de relatief zeldzame "toekomstbomen".
Met deze bomen gaat het in het Dingebos duidelijk minder goed dan ik op basis van gesprekken met boswachters had gehoopt.
Naar de redenen hiervoor kan ik overigens alleen maar gissen. 

Zo waren er op 10 augustus in Uithuizen veel beschadigde, als "toekomstboom" gemarkeerde bomen te zien.
Sommigen tot de kruin toe kaal, of grotendeels ontdaan van hun schors.


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017. 
Beschadigde toekomstboom, in dit geval een eik.

In het stukje over de situatie in Uithuizen beschreef ik bovendien dat veel bomen met blauwe stippen alsnog gekapt waren.
Deels waren dit essen, maar vaak ook eiken of berken.
Zie bijvoorbeeld de 'oogst' hieronder, met blauw gemarkeerde es.


Dingebos, Uithuizen, 10 augustus 2017.

Mogelijk waren de blauwe stippen vanuit de oogstmachine niet goed te zien.
Want de blauwe stippen (soms één, soms twee) zitten maar aan één kant van de stam, terwijl de oranje gemarkeerde bomen vaak geringd zijn.*

Iets anders: de niet volledig gerooide (=met wortel en al verwijderde) essen zullen volgens kenners weer opnieuw uitlopen.
Hoewel diverse bomen in Uithuizen per ongeluk ontworteld zijn (vermoedelijk omgevallen tijdens de kap van andere bomen), worden de zieke essen op dit moment niet gerooid, maar gekapt.
Na enige jaren zullen deze bomen dus weer opnieuw moeten worden gekapt/gerooid of anderszins opgeruimd, met alle gevolgen van dien voor de omliggende bomen.

Ook blijkt Staatsbosbeheer nogal eens van gedachten te veranderen.
Of heeft een andere partij deze rode markeringen aangebracht?


Uitverkoren, maar bij nader inzien toch niet. Wie heeft de rode markeringen aangebracht? Hoe dan ook is deze "toekomstboom" er geweest. 

Veel vragen, kortom.
Wat mij dwars zit is dat ik als leek niet kan blijven doorvragen, zonder traag van begrip te lijken of zelfs opdringerig te worden.
Want op mijn op 11 augustus aan verschillende boswachters verzonden e-mail heb ik helaas nog geen antwoord gehad.

Het is zeker waar dat de boswachters alles - nou ja: véél - al hebben uitgelegd.
Ze namen daar echt de tijd voor, en waren vol begrip voor mijn ongerustheid, die na het twee uur durende gesprek in ons dorpsbos zelfs een beetje was weggenomen.
Wel ben ik nog diezelfde dag voor de tweede keer naar Uithuizen gereden.
Voor de zekerheid, omdat ik als Blogwachter van de feiten ben, en niet van de beloftes.
Helaas schrok ik behoorlijk van de opnieuw verslechterde situatie - in vergelijking met 26 juli, toen ik er eerder was. 

Zo verzekerden de boswachters me in verschillende (telefoon)gesprekken dat de "toekomstbomen" zorgvuldig waren geselecteerd én gegarandeerd honderd procent veilig zouden zijn voor de oogstmachine.
Maar in het Dingebos struikelde ik soms letterlijk over zwaar beschadigde of gekapte blauw gemarkeerde toekomstbomen en heb er (te)veel gefotografeerd. 
Voorlopig blijf ik dus vragen stellen.

* 18 augustus 2017: in het bos Abelstok blijken de toekomstbomen rondom gestippeld. Onduidelijk blijft waarom er in het Dingebos zoveel als toekomstbomen gemarkeerde bomen gesneuveld zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten