donderdag 19 juli 2018

Hogeweg, Kruisweg, Harvester... weg! (Dag 3)



Woensdag 18 juli, Hogeweg Kruisweg Harvesterweg. 
Foto Blogwachter

Gisterenochtend in alle vroegte werd de in het dorpsbos te Kruisweg (Kloosterburen) gestationeerde harvester (oogstmachine) op een oplegger gereden.
Pas op dat moment geloofde ik dat het allemaal echt waar was. 
De kap van ons bos ís daadwerkelijk stilgelegd.
Niet voor enkele uren, maar voor onbepaalde tijd.
Dit omdat Staatbosbeheer volgens inspecteurs van de provincie ILLEGAAL - dat wil zeggen: zonder de benodigde ontheffingen in verband met de in het bos levende dieren - aan het kappen is.
Dit betekent dat de spechten, vleermuizen en andere bosbewoners weer opgelucht kunnen ademhalen!


Woensdag 18 juli, Hogeweg Kruisweg Harvesterweg. 
Foto Blogwachter

Daar gáát de speciaal voor ons dorp gereserveerde machine met bodemvriendelijke - nou ja, relatief bodemvriendelijke, dát moet er wel bij - rupsbanden.
Ik werd wakker van het geraas:


Woensdag 18 juli, Hogeweg Kruisweg Harvester... weg! 
Foto Blogwachter

Voor alle zekerheid werd de 'alleskunner' stevig vastgebonden:


Woensdag 18 juli, Hogeweg Kruisweg Harvester... weg!
Foto Blogwachter

Hij zal maar ontsnappen... 
Je moet er niet aan denken.
We weten inmiddels wat voor schade deze machines zelfs in korte tijd kunnen aanrichten:


Maandag 16 juli 
Dorpsbos Kruisweg, met zeldzame onbeschadigde 'Toekomstboom'.
Schade aangericht op dag 1 van de kap. Foto's Blogwachter

Al die tijd hebben de vogels het vertrek van de harvester luidkeels begeleid: 
Op-ge-ruimd-staat-net-jes-tra-la-la-la-la!
Vooral de zanglijster wist van geen ophouden.


Woensdag 18 juli, Hogeweg Kruisweg Harvester... weg! 
Foto Blogwachter

Vanuit het raam van mijn slaapkamer heb ik het weinig heroïsche vertrek vastgelegd.
Ik heb zelfs nog even naar 'm gezwaaid.
Maar dat laatste was omdat ik - nog slaapdronken - bijna met fototoestel en al van mijn stoel tuimelde.
Want het dakraam met uitzicht op het bos zit hoog, en ík ben geen vogeltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten